Algemeen


NAVOK Ladies Nazareth vzw is een sportvereniging die de promotie en de beoefening van de volleybalsport op competitief vlak als doelstelling heeft. Iedereen die wil kan bij onze verenging aansluiten op voorwaarde dat men de juiste ingesteldheid heeft en zich aan het geldend clubreglement houdt. Van elk lid wordt verwacht dat hij/zij respect heeft voor de club en de wil
heeft om actief en met inzet deel te nemen aan alle activiteiten van de club.

Onze visie van de club is gebaseerd op 2 pijlers : bij jeugdploegen ligt de focus op spelplezier, gelijke speelkansen voor alle speelsters en volleybal technische ontwikkeling.

Bij de senioren ploegenstreven we zo goed mogelijke resultaten na.
De club streeft er naar eigen jeugd maximaal te ontwikkelen met als doel door te kunnen groeien naar onze eigen senioren ploegen.
De vereniging maakt bij het aansluiten geen onderscheid op basis van ras, afkomst, huidskleur, religieuze of politieke overtuiging, geaardheid.
De club biedt aan al haar aangesloten leden de middelen en mogelijkheden om het volleybal te beoefenen op het niveau van elke speelster.

 

1. Het bestuur

- Het bestuur bestaat uit voorzitter, ondervoorzitter, secretaris, penningmeester, seniorenverantwoordelijke(n) en jeugdverantwoordelijke(n) en gewone bestuursleden
- Het bestuur vergadert bij voorkeur om de 4 (vier) weken
- Het bestuur is bevoegd om alle handelingen van beheer te verrichten zoals :

  • indelen teams
  • Aanstellen/ontslaan trainer/sters
  • Organiseren activiteiten
  • Innen lidgelden

- Het bestuur mandateert een sportieve cel voor het nemen van alle sportieve beslissingen. De sportieve cel bestaat minstens uit een jeugdverantwoordelijke en seniorenverantwoordelijke.
- Het bestuur verbindt zich ertoe volgende afspraken na te leven:
- Het bestuur verbindt er zich toe om de club sportief en financieel te ontwikkelen. Het bestuur staat steeds open om tot een oplossing te komen, ongeacht het probleem.
- Bij niet naleven van de afspraken kan de clubleiding ingrijpen en eventueel overgaan tot het nemen van sancties.
- Het bestuur kan beslissen om mensen die niet voldoen aan de afspraken te weigeren of uit te sluiten als lid van de vereniging.

 

2. Algemene gedragscode

- Ieder persoon die aansluit bij Metanous NAVOK Ladies Nazareth als spelend of niet–spelend lid verklaart op de hoogte te zijn van de geldende afspraken. De club verbindt zich ertoe de algemene gedragscode en de specifieke gedragscode ter beschikking te stellen van de leden via de site.
- Elke lid verklaart tevens akkoord te gaan met volgende aspecten:
- Elk spelend lid betaalt tijdig het lidgeld
- Alle activiteiten gebeuren in ploegverband en elk lid draag zijn deel bij (terreinen opstellen, zaal opruimen, … )
- Elk lid respecteert het materiaal van de club, de zaal, de tegenstander, …
- Elk lid respecteert zijn clubgenoten, medespelers, trainer/sters, bestuursleden en afgevaardigden van andere clubs of federatie
- Elke speelster van seniorenploegen ouder dan 16 jaar wordt gevraagd om een aantal jeugdwedstrijden te leiden als scheidsrechter
- Van elk lid wordt verwacht dat hij / zij actief deelneemt aan extra sportieve evenementen
- Elk lid heeft het recht om op het einde van het seizoen zijn vrijheidsaanvraag in te dienen.
- Elk lid tracht bij aankopen, in de mate van het mogelijke, zich te wenden tot de sponsors van de club. Wijs de sponsors erop dat je deel uitmaakt van Metanous NAVOK Ladies Nazareth.

 

3. Specifieke gedragscode

- Spelerscode

o Iedereen volgt de training op regelmatige basis. De trainer/ster houdt de aanwezigheden bij
o Iedereen is minstens 10 minuten voor aanvang van de training aanwezig in de zaal om aan de training te beginnen.
o De training wordt tijdig gestopt zodat de volgende gebruiker op tijd kan starten.
o Tijdens de training wordt er regelmatig een gezamenlijke drinkpauze ingelast waarbij elke speelster zelf zorgt voor drank.
o Bij afwezigheid of kwetsuur wordt de trainer/ster zo snel mogelijk verwittigd. Bij voorkeur 48h vooraf
o Elke speelster helpt bij het klaarzetten en opbergen van het materiaal. Na elke training/wedstrijd wordt het afval opgeruimd en de ballen verzameld per terrein. De trainer/ster ziet hierop toe en is hiervoor verantwoordelijk.
o Iedereen toont respect voor trainer/ster en ploeggenoten.
o Tijdens de trainingen/wedstrijden is het gebruik van mobiele telefoon en dergelijke verboden, ook tijdens de pauzes
o De uitrusting wordt gedragen op alle officiële wedstrijden. Het is niet toegelaten om te trainen in wedstrijduitrusting.
o Bij wedstrijden of tornooien is elk lid tijdig aanwezig op de afgesproken plaats.
o De coach bepaalt wie speelt.
o Elke speelster voert de opwarming uit en is altijd klaar om een andere speelster te vervangen.
o Ter preventie van besmettelijke ziektes wordt er niet gedronken uit gemeenschappelijke flessen. De speelster zorgt voor elke wedstrijd zelf voor een drinkbus
o Er wordt geen kritiek geuit op scheidsrechters, markeerders, tegenstanders of publiek
o Er wordt geen kritiek geuit op medespeelsters en trainer/ster. Alle opmerkingen worden nadien besproken.
o Elke speelster die voldoende aanwezigheden heeft op training en de juiste motivatie toont heeft recht op deelname aan de wedstrijd (reserve of hoofdwedstrijd).
o De sportieve cel van de club zal voor aanvang van het seizoen de speelsters indelen in de groep die het best aansluit bij de mogelijkheden van de speelster.
o In de bekercompetitie en de eindronden wordt de selectie bepaald door trainers/sters en sportieve cel en bepaalt de trainer/ster de opstelling.
o Bij jeugdwedstrijden (bij voldoende aanwezigheid op training) worden gelijke speelkansen nagestreefd.

 

- Train(st)erscode

De trainer/sters zijn genoodzaakt rekening te houden met volgende standpunten:
o De trainer/ster zorgt ervoor dat de speelsters de gemaakte club- en ploegafspraken nakomen.
o De trainer/ster ziet erop toe dat de afspraken vermeld in de spelerscode worden toegepast.
o De trainer/ster is tijdig aanwezig en laat zijn speelsters niet alleen. Indien dit niet lukt, spreekt hij een ouder of een verantwoordelijke aan om toezicht te houden.
o De trainer/ster zorgt ervoor dat elke training degelijk voorbereid is in overeenstemming met de clubvisie en leerlijn van de club.
o De trainer/ster praat met zijn speelsters, motiveert, tracht een goede sfeer te bevorderen en staat open voor een gesprek met de speelster of de ouders (na afspraak) en al dan niet met bijstand van de sportieve cel o De trainer/ster houdt de aanwezigheden bij, organiseert de verplaatsingen en volgt gekwetste speelsters op.
o Er wordt constructief meegewerkt en de trainer/sters geven elkaar feedback.

 

- Ouderscode

De ouders schikken zich ertoe volgende afspraken in acht te nemen:
o Zorg ervoor dat je kind tijdig aanwezig is en in uitrusting.
o Steun je kind en haar team, supporter maar behoud steeds respect voor officiëlen,trainer/sters en tegenstanders.
o Stimuleer je kind, praat over de wedstrijd, kijk naar de geleverde inspanning. De uitslag is niet het belangrijkste!
o Als er een probleem is, maak een afspraak met trainer/ster, ploegverantwoordelijke of jeugdverantwoordelijke om dit op een respectvolle manier te bespreken
o Ouders wordt gevraagd om binnen de ploeg van de speelster verantwoordelijkheid op te nemen (markeerder, ploegverantwoordelijke,...)

 

4. Lidgelden

- Lidgelden worden jaarlijks bepaald door het bestuur en per mail gecommuniceerd voor 01/08.
- Lidgelden worden volledig betaald uiterlijk voor 10/09 van het startende seizoen
- Bij niet tijdig betalen van lidgeld kan de speelster tijdelijk uitgesloten worden
- Geen enkele terugbetaling van lidgeld kan geëist worden
- Voor specifieke situaties kan een afbetalingsplan bekeken worden in samenspraak met de penningmeester
- Er wordt een korting voorzien vanaf het 2e inwonend spelend lid per gezin van 15€ bij initiatie/balgewenning en 25€ bij jeugd en seniorenploegen

 

5. Verzekering

- Alle leden die officieel bij de club zijn aangesloten worden door de bondspolis verzekerd.
- Elk ongeval op training of wedstrijd moet zo vlug mogelijk gemeld worden aan de secretaris door middel van een correct ingevuld aangifteformulier. Het formulier is te vinden op onze website of TWIZZIT

 

6. Vrijheidsaanvraag

- Een vrijheidsaanvraag dient te gebeurentijdens de periode die bepaald wordt door Volley Vlaanderen
- Een vrijheidsaanvraag dient door speelster aangevraagd te worden
- Wanneer een speelster overweegt zijn vrijheidsaanvraag in te dienen moet dit aangehaald worden tijdens het jaarlijkse overleggesprek met de jeugd of seniorenverantwoordelijke in de periode voor het officieel ingaan van vrijheidsaanvraag
- Indien een speelster haar vrijheid heeft aangevraagd en toch in de club wil blijven, zal het bestuur, in overleg met de sportieve cel, beslissen of er op de vraag kan worden ingegaan.
- Alle kosten die voortvloeien uit een vrijheidsaanvraag worden door de aanvrager gedragen.

 

7. Uitrusting

- De club zorgt voor de wedstrijduitrusting van de spelende leden. De volledige uitrusting blijft eigendom van de club en mag alleen gedragen worden tijdens clubwedstrijden. Bij nalatigheid of wangedrag heeft de club recht een schadevergoeding te eisen gelijk aan de aankoopwaarde van de te vervangen kledij
- Wedstrijduitrusting bestaat uit broekje en truitje
- De club stelt eveneens een opwarmingstruitje ter beschikking die verplicht gedragen dient te worden tijdens de opwarming voorafgaand aan een wedstrijd. Dit truitje blijft eigendom van de club

 

8. Aanduiding scheidsrechters

- Speelsters van seniorenploegen ouder dan 16 jaar engageren zich om een aantal wedstrijden als scheidsrechter te fungeren bij jeugdwedstrijden
- De planningsverantwoordelijke maakt een planning op in overleg met de speelsters.
- Indien de aangeduide speelster niet aanwezig kan zijn voor haar aangeduide wedstrijd is deze zelf verantwoordelijk om een vervanging te zoeken en verwittigt hierbij de planningsverantwoordelijke zodat de lijst kan aangepast worden.

 

9. Hulp bij clubactiviteiten

- Het bestuur rekent op elke speelster om actief te helpen gedurende extra sportieve evenementen
- Het bestuur laat elke ploeg/speelster tijdig vooraf weten wanneer welke hulp wordt verwacht

 

10. Privacy

 Zie document Privacyverklaring_NAVOK Ladies.pdf (www.navokladies.be/documenten)

 

11. Alcohol/druggebruik/seksuele integriteit – ongewenste seksueel gedrag/pesten/geweld

- De club heeft een nultolerantie aangaande het gebruik van illegale middelen en drugs gedurende sportieve en non-sportieve activiteiten georganiseerd door de club
- In geval van (vermoeden van) druggebruik, drugbezit of andere leden aanzetten tot druggebruik zal het bestuur de betrokkene(n) hierover aanspreken
- In geval van minderjarigheid moeten de ouders, voorafgaand aan dit gesprek, op de hoogte gebracht worden. Het wordt aanbevolen dat de ouders aanwezig zijn bij dit gesprek
- In geval van bevestiging , vaststelling van gebruik of vaststelling van verspreiden van verboden middelen of drugs tijdens activiteiten van de club moet het lid de club onmiddellijk verlaten
- Gebruik van alcohol tijdens trainingen/wedstrijden is totaal verboden
- Gebruik van alcohol voor trainingen/wedstrijden wordt ten strengste afgeraden
- Seksuele integriteit draagt bij tot een omgeving en sfeer waarbinnen de sporter zich veilig en goed voelt
- Speelsters/clubleden onthouden zich van elke vorm van seksueel (machts)misbruik of seksuele intimidatie
- Speelsters/clubleden onthouden zich ervan verder in het privéleven door te dringen dan nodig is voor het gezamenlijke doel
- Elke vorm van verbaal, niet verbaal of lichamelijk gedrag van seksuele aard, waarvan diegene die er zich schuldig aan maakt weet of zou moeten weten dat het afbreuk doet aan de waardigheid van vrouwen en/of mannen, is verboden
- Elke vorm van pesten (verbaal, non verbaal of lichamelijk) wordt totaal niet getolereerd. Bij vermoeden of vaststelling van pestgedrag dient dit gerapporteerd te worden aan de jeugd- of seniorenverantwoordelijke
- Elke vorm van geweld, fysiek of psychisch, wordt niet aanvaard en zal leiden tot de nodige maatregelen.

 

12. Algemene vergadering

- Voor aanvang van het nieuwe seizoen is er een algemene vergadering waarop ieder lid uitgenodigd is
-  De aankondiging van de algemene vergadering gebeurt per mail en minstens 2 weken voorafgaand aan de vergadering

 

13. Gebruik Sporthal/materiaal/sponsormateriaal

- Voor het gebruik van sporthal gelden de regels zoals aangekondigd door de instantie bevoegd voor het beheer van deze infrastructuur. Onze leden wordt gevraagd deze regels te respecteren
- Als club stellen wij materiaal ter beschikking om de trainingen/wedstrijden optimaal te laten verlopen. Dit materiaal dient met respect behandeld te worden en dient na training/wedstrijd terug opgeborgen te worden zoals voorzien
- Het beschikbare materiaal blijft ten allen tijde bezit van de club
- Voor elke wedstrijd dient de spelende ploeg het sponsormateriaal in de zaal op te stellen
-  Na elke wedstrijd dient de spelende ploeg het sponsormateriaal terug op te ruimen behalve als er navolgend een wedstrijd van onze club doorgaat op hetzelfde terrein.